måndag, december 16, 2013

Årets album 2013 plats 22


Jake Bugg - Shangri La

Jag läste om den lilla uppståndelsen som blev när den unge Bugg släppte sitt debutalbum hösten 2012 men tog mig inte tid att lyssna ordentligt. I början av detta år stod jag i en skivaffär på en bakgata i London. Ur högtalarna spelades riktigt skön brittisk rock. Jag antog att det var Bugg men var inte helt säker så jag frågade mannen bakom disken. Och visst var det Jake Bugg och sedan dess är jag fast.

Bara 19 år gammal släppte han i höst sitt andra album. Att svenska recensenter slogs om att tycka illa om Shangr La känns bara bra. För det Jake Bugg står för är bortom allt som är hippt. Här är det klassiska rocklåtar. Han har släppt lite av sin mer folkrockiga sånger för ett annat sound men han är 19 år och gör som han vill. För mig är han ingen talang längre utan en grym artist.

Inga kommentarer: