torsdag, december 19, 2013

Årets album 2013 plats 12


Bob Woodruff - The Year We Tried To Kill The Pain

Konserterna på Lokal under hösten 2012 är klassiker i min bok. Under samma Sverigevistelse spelade Bob in den här skivan. Av alla ställen i världen var det musiker i Örebro som tog sig an Bobs låtar. De gör det på ett utmärkt sätt (fast det går inte låta bli att tänka på att det kunde blivit ytterligare ett snäpp mer lyhört).

För mig kvalar Bob Woodruff in som en av de sångare som direkt når mitt hjärta. Det finns inte en antydning till filter mellan honom och mig. När han sjunger lyssnar jag precis som jag lyssnar på exempelvis Willy DeVille. The Year We Tried To Kill The Pain innehåller underligt nog några nyinspelningar av tidigare låtar. Suveräna låtar men de nya versionerna tillför inte så mycket. Det är det nya materialet som glänser. Och det bästa av allt är att det finns mer av den varan till kommande skivor. Bob har till och med skickat demovarianter på låtar som finns i hans ägo. Blir de inspelade rätt så kan vi räkna med klassiker framöver.

Inga kommentarer: