lördag, december 21, 2013

Årets album 2013 plats 4


Mark Lanegan - Imitations

På väg hem från Järntorget en natt i höstas gjorde jag något jag inte brukar göra nurförtiden, lyssna på musik i små hörlurar. Mina öron klarar inte det. Men nu blev det så ändå. Jag hade inte bestämt vad jag skulle lyssna på men Imitations dök upp. Jag hade lyssna på skivan lite snabbt tidigare och inte fått någon riktig uppfattning. Under denna promenad klarnade allt. Imitations är mycket vacker nattmusik. Jag gick extra långsamt så jag skulle hinna lyssna färdigt på skivan. Det lyckades inte riktigt så jag satte mig direkt i fåtöljen innanför dörren och lyssnade klart. Musik för rätt tillfälle.

Imitations innehåller bara covers, precis som Marks kanske bästa skiva I'll Take Care Of You från 1999. Denna gång var tydligen målet att hans föräldrar skulle gilla den. Det borde de göra och de måste vara enormt stolta över sin son. En son som tar både gamla och nya låtar och för dem till sina egna. Mark Lanegan kan aldrig kallas en crooner men det här är nog det närmaste vi kommer och det är lätt att konstatera att han äger ut alla andra.

Inga kommentarer: