torsdag, maj 01, 2008

Idag när jag sprang över Älvsborgsbron hängde det återigen blommor på räcket. Någon hade valt att hoppa. Det är alltför ofta man möts av denna syn när man springer där. Hur vanligt är det egentligen?

Förr njöt jag verkligen när jag sprang över till Hisingsidan. Vyerna både in mot staden och ut mot havet är ju bedårande. Men på senaste tiden har nästan panikkänslor infunnit sig. Jag får hålla blicken rakt fram för att inte må alltför illa. Bara min höjdskräck gör mig snurrig men framförallt är det hemska att folk kastar sig ut från bron som berör mig något fruktansvärt. När man börja fundera på hur personerna som gör det måste känna innan de tar steget över kanten blir det för mycket. Jag får närmast dödsångest. Tänk om det kommer en stormby som kastar mig över kanten eller en bil som kör på mig så att jag flyger över eller om jag får en blackout och bara kastar mig över är tankar som infinner sig på de 500 metrarna över bron. Det är så illa att jag funderar på att sluta springa över Älvsborgsbron.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog vanligare än man vill tänka på. Häromåret såg jag en man hoppa från bron. Eller jag såg det inte, jag hörde bara plasket. Vi åkte skärgårdsbåt med jobbet och mannen mer eller mindre landade i båten. Några av mina kollegor uppmärksammade mannen redan innan hoppet och trodde först att det var ett bungyjump(!). Det var det inte... J-t otäckt.

PS. Trevlig blogg. Följer den med stort intresse och "snor" så många musiktips jag hinner med.

mvh Anders

Anonym sa...

Såg också blommorna när jag sprang förbi igår och undrade vad det var. Såg i en blogg att det var en 15-årig tjej som hade hoppat.... ;(