torsdag, maj 29, 2008


Jonas Karlsson - Det andra målet
Skådespelaren Jonas Karlsson gillade jag mycket till en början men på senare tid tycker jag nog att han haft svårt att övertyga. Detsamma gäller också hans litterära debut. Hans försök att skildra flera personer i en historia i novellform faller ganska platt.
Det tar några stycken in i boken innan man förstår upplägget. Karlsson vill tydligt visa på att vi människor snabbt har fördomar och drar slutsatser som kanske inte alltid stämmer. I nästan varje avsnitt försöker han synliggöra detta. Det tydligaste exemplet är kanske episoden där ett par står och kollar på en, vad som först verkar vara, galen man i en lägenhet tvärs över gatan. När man får höra deras version om varför de gör det så får man en bild. Några avsnitt längre fram i boken får vi läsare ta del av "den galne" mannens syn på de som kollar på honom. Då verkar ju deras intresse för honom fullständigt sjukt. Sådana här tankebanor jobbar Karlsson med hela boken igenom. Han är klok nog att inte lägga några givna svar men det blir ändå jobbigt i längden.
Jag ska inte förneka att jag på ett sätt är imponerad över Jonas Karlssons upplägg. Det måste krävts ett stort tankearbete och ett massivt jobb bakom för att få ihop det. Att sen själva innehållet varken berörde eller underhöll mig speciellt mycket var synd.
Betyg: GG

Inga kommentarer: