måndag, maj 26, 2008



Musik 2008

Bonnie Prince Billy - Lie down in the light

Den käre Will Oldham har en mycket viktigt position i mitt liv. Hans musik var tillsammans med några andra band det viktigaste jag hade under några år. Det var nog åren 1993-1996 det gällde. Sen tappade jag intresset lite men fick upp det igen med den formidabala skivan I see a darkness. Men sen har det åter blivit så att Will Oldham har fallit i glömska.

I år kommer han till Roskilde vilket jag ser fram emot. Nya skivan Lie down in the light lovar egentligen gott. Problemet ligger mer hos mig. Jag är inte riktigt inne på den här typen av musik just nu. Will sjunger bättre än någonsin och låtarna är fina men, som sagt, för mig blir det nog aldrig som förr. Det är faktiskt inte så mycket som ändrats sedan de första skivorna med Palace Brothers. Han har ett eget uttryck som han kör på. Det kanske är just det som jag tröttnat lite på. Jag håller mig till skivorna Viva last blues, I see a darkness och ep'n Hope. Där finns hans mest angelägna låtar.

Betyg: 5

Favorit: Where's the puzzle

Inga kommentarer: