lördag, maj 31, 2008


Sommar 2008

Nu blir det en paus från bloggandet i tre månader. Juni, juli, augusti är till för annat. Det känns som om den här sommaren verkligen har mycket gött att erbjuda

9 veckors ledighet

Fotbolls Em. Min startelva ser ut så här. I mål Andreas Isaksson, i backlinjen från höger Mikael Nilsson, Olof Mellberg, Daniel Majstorovic, Mikael Dorsin (borde varit Teddy Lucic), på mitten från höger Sebastian Larsson, Anders Svensson, Kim Källström, Fredrik Ljungberg, längst fram blir det Zlatan och Henke.

Astrid Lindgrens värld med tillhörande camping. Jag ser mycket fram emot att se kidsens glädje. Jag ser fram emot att tillbringa min tid med Ella och Astrid hela sommaren. De är fantastiska.

Förhoppningsvis någon utlandsresa.

En lång vistelse i Grebbestad med whiskeykvällar, tid med min bästa kompis den bärbara skivspelaren, god mat, bad, gräsklippning, svampplockning, bokläsning och annat avkopplande.

Roskildefestivalen. Årets fyra roligaste dagar som jag i år ser fram emot mer än någonsin. Kanske blir det lite bättre väder i år också. Men egentligen är vädret underordnat musiken, glädjen och kärleken. Samtidigt är det bara kärleken som kan krossa ett hjärta, som Neil Young sjunger. Tur då att han besöker festivalen och kan sjunga den fina låten för oss.

Musiklyssnande. På sommaren är det som vanligt läge att lyssna mycket på musik. Allra bäst blir det ofta när man åker i bilen. Därför är det läge att sammanställa några bra cd-skivor för det ändamålet.

Way out west. Ännu en härlig musikfestival. 10 minuters gångväg hemifrån gör det ju inte sämre.

Två låtar som jag har på hjärnan och som är så starka att de kommer följa med mig hela sommaren. Det är jag säker på. Den första är Ted Hawkins låt Stay close to me. Slutet av låten går så här:

"Oh my darling you don't know how much I need you
Lord there's a cold sweat sweeping over me right now
I need a fix won't someone help me,
come to my rescue
Perharps I still be stepping high
and I won't promise I would try

There's a rough road that's laid out before me
there's gonna be flashbacks of bad trips all summer long
you wouldn't force me to live like you
if you knew the agony i'm going through.

Oh please stay close to me"

Den andra låten är The Sadies låt My heart of wood. Även den här låten har en fantastisk text. Så är går den:

"That simple little song,
we used to listen to all night long
with words of nothing wrong
and loving ways

You and I were one
and we both were still so young
we bloomed in summer sun and autumn rain
the years went buy and we stayed just the same

Would you like to go to the place we were before?
Laying on the forrest floore forever more
I followed down the road towards a world i didnt't know
and my hopefull glow was lost so long ago
I walk away from all I ever known"


Bilden ovan symboliserar min drömtillvaro under sommaren. Gå och sätt er i en hage med kor och bara njut. Det tänker jag göra.


Några andra små reflektioner så här det sista.

Per Gessle måste på något sätt vara ett geni. Jag har kommit på mig själv att de låtar jag går och nynnar på mest är Här kommer alla känslorna på en och samma gång och Det är över nu. Låtar som jag inte äger men som på något sätt intagit min kropp.

Idag tog fotbollskarriären slut på riktigt. Det kändes om att åka på en riktigt käftsmäll under korp-sm ikväll när man insåg det. Kunnandet kanske finns kvar men musklerna finns det inte och därmed så kastar jag in handduken. Lite sorgligt eftersom fotboll varit mitt liv under många år.

Den första september är jag tillbaka med bloggandet.
Ha en riktigt skön sommar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är Gessle skicklig! Men jag lyssnar nu på en gammal trippelCD med Townes van Zandt, ett av dina tips. CD:n var billig, musiken känns dyrbar och det är underbart att stänga av AC:n, veva ner bilrutorna, låta håret fladdra och njuta av låtarna. Sommar...


Katarina

Anonym sa...

Tråkigt att du gör ett uppehåll - var ska jag nu vända mig efter musiktips? Enda lösningen verkar vara via osmos, eller att vi börjar ses oftare. Det senare är nog bästa alternativet, va?