onsdag, februari 24, 2010

She wears a goldring on her finger, I'm so glad that it's mine

Veckans spotifylista finns här

Alla som har barn vet att det är ett evighetsarbete att gå runt i alla rum och plocka upp leksaker på kvällar och helger. För att göra det lite roligare så får man ha ett soundtrack i bakgrunden. Och när jag tänker efter så inser jag att det oftast är gamla countryvinyl som pickupen vilar mot i dessa lägen. Därför har jag satt samman en countrylista denna vecka.

Kanske är det min uppväxt på landet eller också är det mitt levene. I vilket fall så älskar jag nästan all countrymusik från Jimmie Rodgers country yodels från sent 20-tal fram till outlaw gänget mitten av 70-talet. Den här listan fokuserar på 60- och 70-talet.

Texterna i en countrylåt är poesi. Allt som oftast av den mer tårfyllda varianten men det finns också hopp och glädje som när Charlie Rich sjunger raderna som blev titeln på veckans lista. Eller som när Don Williams hyllar sin käraste i finfina You're my best friend. Men även i glädjens stunder så älskar jag att sjunga "the cold winds blow on me" tillsammans med Bobby Helms. Det är helt enkelt mitt kynne som är sådant.

Inga kommentarer: