tisdag, augusti 11, 2009

På kryss med boozen



Igår, mitt under memoryspel med kidsen, så ringde en kvinna som gjorde en undersökning om alkohol och tobaksköp och konsumtion. Det lät först nästan som ett skämt eftersom jag någon dag tidigare hade funderingar på vita veckor och till och med kanske månader. Dessa vita tankar hade dock ganska snabbt kastats i papperskorgen då jag insåg vad som låg framför mig. Men jag ställde upp och sju minuter senare hade hon fått mina svar.

Det som var lite lustigt var hur hon lade svaren i min mun efter ett tag. Hon undrade om sommarens konsumtion av alkohol. Och även om min inte varit våldsam på något sätt så blir det ganska ofta att man tar ett glas rose eller en öl. Räknar man in musikfestivaler, festveckor i Gbg och franska viner så är klart att det blir en del dagar med alkohol. Men när kvinnan hörde mina barn i bakgrunden, som ville att jag skulle sluta prata och spela djurmemory igen, så gjorde hon allt som stod i hennes makt att få mig att säga att jag inte druckigt någonting. Hon verkade rädd för att höra att en pappa dricker något överhuvudtaget. Så för att göra henne nöjd så har jag knappast druckigt någonting alls den här sommaren enligt statistiken.

Däremot kan jag förstå att folk som har missbrukartendenser kan ha det svårt efter sommrarna. Och många familjer har det säkert jäkligt tufft med alkohol. Det är verkligen ingen lek. Hela min närmaste släkt och även vänner känns förskonad från alkoholism och det är jag mycket glad för.

Nåja, nu bär det av igen. Att se Wooden Shjips på torsdag med en romcola i handen kommer bli perfekt, att det ryktas om champagnefrukost på fredag hos grannen innan Way out West låter spännande, att köpa blasköl och vin på WoW låter inte spännande men att ha ett eget förråd på ett hemligt ställe för mig och kompisar verkar magnifikt, att sitta på en bar i Malmö inför Thåström nästa vecka ser jag fram emot, att gå på punkkonsert med Masshysteri och Pierced Arrows, att höra Steve Earle sjunga Townes låtar och testa nya Little 7 Sins i september med några Budweiser blir gött, att ha den vanliga festlördagen i Lidköping efter Rådalunken och prata gamla minnen med whiskey i glaset är ristat i sten, att se Eldkvarn i oktober med ostbricka från Möllans Ost och rödvin är en tradition, att åka på en höstresa utomlands med kompisar utan några pints är inget alternativ och sen naturligtvis alla vanliga fester med youtube, goa vänner och musik, söndagsmusik på Jazzå, torsdagsjazz på St. George och musikquiz på Notting Hill med en kall öl till kommer bli underbart!

Skål!

Inga kommentarer: