onsdag, augusti 26, 2009

Laura Greene --- Moonlight Music In You

Hela dagen har gått åt till att guida nya komvuxelever runt i biblioteket. De är en ganska förmånlig grupp människor att prata inför, i alla fall om man jämför med de mer obstinata och testande gymnasieeleverna.

Men det finns en klick bland dessa vuxenstuderade som jag alltid förvånas över. Det finns liksom inget liv i dem. Visst, jag förstår att de allra flesta i den här klicken inte hamnat på komvux frivilligt. De har antingen blivit uppsagda från sina jobb, utförsäkrade från Försäkringskassan eller något annat jobbigt. Men för den skull så kan de inte sluta leva. Var finns glöden eller åtminstone den lilla gnistan till liv i ögonen.

Jag förstår att en visning i biblioteket kanske inte livar upp speciellt mycket. Men visa det då. Ta med ägg och kasta på mig, säg att det här var det tråkigaste ni varit med om, smit iväg, bara gör någonting, visa en känsla. Den totala likgiltighet som några visar gör mig alldeles tokig.

Extra stor krock blev det idag eftersom jag laddade upp med att lyssna på Northern Soul före visningarna. Låten nedan med Lou Courtney och den här alldeles magnifika låten med Laura Greene gjorde att jag var uppe i varv och närmast dansade ut till den väntade eleverna.

”Tonight is made for bliss”, som Larua Greene så charmant sjunger mot slutet var mitt ledord. Och även om alla kvällar och nätter såklart inte kan vara "made for bliss" så kan man tänka på de som varit och de som kommer att komma och bara bli glad.

På hemvägen undrade jag om de har känt, längtat efter eller upplevt något av det Larura Greene sjunger om i låten, månsken, kärlek och musik. Kanske har de inte det och då började jag fundera vidare och kom på följande frågor till klicken:

- Har ni varit förväntasfulla på en flygplats eller en tågstation?
- Har ni upplevt en förälskelse?
- Har ni ätit en kebabpizza i precis rätt läge?
- Har ni upplevt euforin i slutet av ett Friskispass?
- Har ni dansat till Northern Soul?
- Har ni gjort ett avgörande mål?
- Har ni varit på Roskildefestivalen?
- Har ni något att se fram emot?
- Har ni fått orgasm?
- Har benen varit lätta vid en löprunda?
- Har ni känt livet pulsera i ådrorna?
- Har ni druckit shots till kl 05 och inte tänkt på morgondagen?
- Har ni fått barn?
- Har ni blivit rörda av inledningen till Bröderna Lejonhjärta?
- Har ni levt farligt?
- Har ni hittat 5 kg kantareller?

Kanske har de inte gjort något av ovanstående. Det bryr jag mig inte om. Det var mina kickar jag kom på i all hast. Jag bara hoppas att de får kickar i livet av någonting. Det vore så sorgligt annars.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En gång frågade jag en av mina tröttaste elever vad han tycker om att göra när han får bestämma helt själv. Svaret dröjde, men efter ett tag kom det:

Vara inne på Blocket...

Det kallas passion det.
; )

Anders sa...

Har ni hittat 5 kilo kantareller? Haha! Nej. Räknas det om min svärmor gjort det?

Känner igen de människor du talar om. Brukade förr se dem sitta på femmans spårvagn, riktning Länsmansgården.

Det är viktigt att leva, annars dör man.