måndag, augusti 31, 2009

IFK Göteborg - Azalea BK 4-6

Det läggs väldigt mycket tid på den kära fotbollen just nu. Det är träningar, matcher för två lag i veckan, cupspel på helgerna med Azalea och det är Zlatan på tv'n. Och det är alltid roligt men just idag var det fantastiskt.

Efter förra veckans tappra insats mot Älvsborg och helgen cupspel, mot ett år äldre tjejer, vid Zenitgården så kom idag höstens första seger för Azaleas F01 gäng. Och det efter mycket bra spel. Ändå började matchen snöpligt då Blåvitt kontrade in två mål. Men tjejerna kände ändå att de hade övertaget och vände på underläget. Till slut blev det 6-4 seger och det var ren lycka i regnet på Kviberg. Föräldrar, barn och tränare kunde inte haft en bättre måndagkväll.

Till råga på allt så gjorde Ella sina två första tävlingsmål. Jag kommer aldrig att glömma detta. Hade jag inte lagt band på mig så kunde jag slängt mig i gräset som Anja Pärsson gör när hon vunnit när jag såg Ellas skott gå in. Nu är frågan om hon ska få 10 kronor per mål som jag fick av min mor när jag var liten? Egentligen är ju en fin passning eller en perfekt brytning precis lika mycket värd men jag tror ändå att 10 kronor per mål är roligt. Har hon fått min mentalitet på fotbollsplanen så ser jag ingen risk att det ska slå över i egoism hos Ella.

Zlatan, jag erkänner att jag fällde en tår när han gjorde 3-0 målet för Barca ikväll. Att se glädjen efter målet hos alla på Camp Nou var stort, riktigt stort. Det kommer bli väldigt spännande att följa det laget i år. Och det är en fröjd att se hur det ser ut på läktarna i Spanien. Barn, kvinnor, unga, gamla, alla ser ut att trivas. Här finns inget hat eller bråk som en del unga män tycker ska finnas på fotboll i Sverige. Se och lär.

1 kommentar:

Andreas sa...

Stort grattis till segern, Kan förstå stoltheten i Ellas mål. Ang. pengarna vid målskyttet kan vara riskabelt. Hade en lagkamrat hela uppväxten som fick 100 spänn av sin Farfar vid varje mål. Sjukt mkt pengar på 80-talet, men han släppte aldrig bollen heller :) Nog ingen fara med Ella, men en så var det iaf. Heja Zlatan o Ella.