torsdag, augusti 28, 2008

Ta jobbet med sig hem

Det är lätt att bli utbränd som bibliotekarie. När man varje dag befinner sig bland böcker, skivor, filmer och annat som lockar till att ses, läsas och lyssnas på blir man villrådig. Igår gick jag återigen hem med för mycket under armen. Det blev 4 filmer, 3 skivor och 6 böcker den här gången. För bara några dagar sedan var det något liknande. Nu våndas jag i vilken ordning jag ska ta mig an allt detta. Jag tror jag vet hur det kommer att sluta. Skivor och böcker slukas ganska fort menas filmerna blir liggande så länge att de återlämnas utan att blivit sedda.

Om man ska kunna allt om allt som en del biblioteksbesökare kräver så måste man ju ta med sig jobbet hem. Problemet blir bara hur man ska hinna med barn, sambo, katten, vänner och den egna träningen. Kanske är det så att alla bibliotekarier ska vara singlar och sitta hemma på sin kammare och bli spränglärda på kvällarna. Det är faktiskt vad en del låntagare begär. Det är ganska komiskt när man får bannor för att man inte kan den svenska militärens historia eller hur man botar alla sjukdomar i världen. Det är svårt att hålla sig från skratt och det är framförallt svårt att inte bli spydig tillbaka. Jag brukar dock klara att hålla mig lugn tills låntagaren säger "är du inte bibliotekarie?" Då hugger jag tillbaka. Detta händer nästan varje vecka.

Fast om man ska hårddra det så är de flesta låntagare nöjda om man kan säga vad den tredje delen i Camilla Läckbergs deckarserie från Fjällbacka heter. När jag meddelar att det är Stenuggaren blir låntagaren nöjd. Vet ni förresten vilka våra allra nöjdaste besökare är? Jo, det är dem som vi hjälper att kopiera dubbelsidigt. De nästan hjular ut ur biblioteket.

Favoritbesökarna är väl de som befinner sig någonstans mittemellan ovanstående. De som har lite kluriga frågor men samtidigt är vänliga och har förståelse för att vi inte är allvetande och att vi inte kan trolla. Då är det riktigt kul att tipsa och visa hur man hittar den information de söker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klockrent inlägg! Som tröst kan jag meddela att det inte är ett dugg enklare att jobba i bokhandel! Jag måste dessutom säga "nej den finns inte i pocket" ungefär en miljon gånger om dagen:P