söndag, augusti 17, 2008



79 av 1001 album

Captain Beefheart - Safe as milk (1967)

Jag har aldrig tagit mig tid att lyssna på Captain Beefheart ordentligt och det jag hört har jag inte gillat alls. Vad jag hört tidigare är hans mer experimentella album där jag inte finner någonting lyssningsvärt. Safe as milk, hans debutalbum, är nästan något helt annat. Ett album fyllt av en mix av delta blues, garagerock, soul och tidstypisk 60-tals pop. Det är faktiskt ganska bra.

Skulle jag inte veta var hans karriär tar vägen sen så skulle jag kunna uppskatta det ännu mer. Nu kan jag inte riktigt ta de innerliga låtarna på allvar. Det lustiga är också att de låtar jag gillar mest verkar vara de som Captain Beefheart fansen gillar minst. Det är de mest normala låtarna I'm glad och Call on me.

Musik behöver absolut inte fastna vid första lyssningen och den får gärna vara experimentell men ibland när musiken går åt det hållet är det det värsta jag vet. Det finns några sådana inslag på Safe as milk. Särskilt när rösten förvrängs och låtar har titlar som Abba zaba. Då blir det barnsligt i mina öron.

Betyg: GGG

Favorit: I'm glad

Inga kommentarer: