söndag, augusti 17, 2008

Ohälsosamt intresse

Mitt musiklyssnande är nästan alltid av godo men det gör också att man ständigt är trött. Man vill liksom lyssna på en låt till innan man lägger sig. I kväll hade jag äntligen tänkt lägga mig ganska tidigt, och börja samla kraft för första jobbdagen på nio veckor på måndag, men ack så fel det blev.

Först skulle jag nämligen bara fixa lite med alla mina brända bland cd. Det gick bra ett tag. Sen kom låten Wake up med Mad Season på. Det var ett tag sedan jag hörde den men den knäcker mig varje gång. Jag vet inte var det är men den bara intar mig. Från första basgången till de avslutande viskningarna när Layne Stayley sjunger Wake up är jag trollbunden. Särskilt avslutningen får mig att torka ögonen varje gång. Löjligt men sant. Jag har nu lyssnat på den säkert tio gånger i kväll och den är sju minuter lång. Nu ska jag bara lyssna på den en gång till före det är dags att krypa till sängs. Låten finns att lyssna på youtube länken nedan.

Förresten. Ett annat ohälsosamt drag med mitt musiklyssnande är att ölsuget ökar markant vid bra musik. Eftersom jag bestämt mig för ett par vita veckor så blev det en konstig känsla när jag ordnade mina bland cd för de var riktiga partyhöjare. När låtar som Punks in the beerlight med Silver Jews, Ex lion tamer med The Wire, Mongoloid med Devo, Thiteen med Big Star, Take me to the other side med Spacemen 3, Into the mystic med Van Morrison och Roscoe med Midlake spelas i rad så vill man ju bara ösa på. Hela sommaren har man ju gjort det men då oftast med ett glas vin eller en öl i handen. Det är klart att det fungerar ändå, musik har ju den kraften men lite saknade jag en öl. Det ligger nog lite i vad Pluras mamma sa till honom. "Bli aldrig musiker, du blir slav under buteljen". Fast det är klart jag är ju inte musiker utan bara en musiklyssnare så det är nog lugnt.

Undrar om filatelister och ornitologer har samma sorts problem som oss diskofiler?

Inga kommentarer: