tisdag, augusti 19, 2008

Höstens spelningar i Gbg

Nu börjar det dyka upp lite intressanta spelningar i höst. Förhoppningsvis är det ännu mer på gång för jag längtar verkligen efter att se bra band inomhus. Önskedrömmar är Silver Jews, King Khan & The Shrines och Wooden Shjips.

De band som jag verkligen vill se hittills är:

13/9 The Methadones på Henriksberg
Riktigt skön powerpop med lite punkinslag a la Bad Religion. Deras coveralbum 21st century power pop riot från 2006 är ren partymusik. Nya splitskivan med Copyrights är också kanon. Låten Under the skyline därifrån är lätt veckans låt. En klockren glädjehöjare. Finns att lyssna på här http://www.myspace.com/themethadones

24/9 Bon Iver på Pustervik
Här är det läge för ännu en klassisk onsdagspelning på Pustervik.

25/9 Rosie Thomas, Andi Almqvist & Chris Mills på Pustervik
Dagen efter Bon Iver väntar ännu en skön singer-songwriter kväll på samma lokal.

11/10 Eldkvarn på Viktoriateatern i Malmö
Det ska bli underbart att se Eldkvarn på ett litet ställe med en massa eldheads. Idén med picknickkonsert inomhus ska bli intressant. Det innebär att man tar med egen mat och dricka in till spelningen. Eftersom Eldkvarns anhängare redan i vanliga fall brukar vara av det rödmosiga slaget så räknar jag med många roliga kommentarer och händelser nu.

12/10 Leonard Cohen på Scandinavium
Egentligen tycker jag det är alldeles för dyra biljetter men min mamma vill gå. Jag får nog be henne om lite sponsring om det ska bli till att se den här legenden.

15/10 The Hellacopters på Trägårn
Sista spelningen med bandet någonsin i Göteborg.

17/10 The Hold Steady på Sticky Fingers
Deras öldoftande rockmusik är som gjord för Sticky en fredagkväll. "She look good in the barlight, in the daylight she look desperate".

3/11 Spiritualized på Trägårn
En måndag på Trägårn är helt kass. Dels gillar jag inte Trägårn som lokal dels är måndag kanske den sämsta konsertdagen. Men eftersom Spiritualized är ett av mina favoritband så är klart att jag måste gå.

4/11 Mogwai i Stockholm
Det här är ju egentligen höstens spelning men det blir nog att jag missar den. Stockholm mitt i veckan är svårt att fixa. Det är bara att hoppas att det kan vara någon kurs eller något man kan åka på den här dagen så att jobbet kan fixa tågbiljetter och hotell.

11/11 Amadou & Mariam på Konserthuset
Återigen fel lokal. Man kan väl inte sitta ner till sådan här svängig musik. Svindyrt också. Fast jag tänker fortfarande ofta på deras spelning på Roskilde 2002 och blir då väldigt sugen på det här.

19/11 Steve Forbert på Pustervik
För snart trettio år sedan släppte den här mannen en rad riktigt bra skivor. Han låter som en nedtonad Springsteen och jag har lyssnat massor på honom. Hans senaste skivor är väl sådär men att se honom ska bli fantastiskt. Undra bara om det kommer någon publik.

21/11 Lambchop på Sticky Fingers
Det ska bli kul att se dem på ett ställe där man står upp. Deras spelningar på Storan har varit kalasbra men att sitta ner är nästan alltid tråkigt.

?? Rockabillyklubb på Storan
Min frisör tjatar varje gång om klubben 7 Sins på Storan. Så ett eller ett par besök där i höst är ett måste. Efter att ha kollat inbokade artister så siktar jag att se på The Buckshots och Sinicess. Där är bara att kamma upp luggen och hänga på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan väl boka in torsdag vecka 46 där vi ses?
Lena

Anonym sa...

Lena är rolig:)

Jag landar 21.50 lör kväll 13/9 på landvetter efter Valencia-jobbet, Hinner jag till spelningen?

Kan va läge efter 4 timmars flygplansdricka :)

Andreas