onsdag, augusti 20, 2008

Drömmar

Det är sällan jag kommer ihåg vad jag drömmer på natten och ännu mer sällan som jag drömmer något riktigt kul. Dagdrömmer gör jag mycket men det är ju inte riktigt samma sak. Hur som helst så lyckades jag drömma tre fristående historier i natt som var så där tydliga att man trodde de skedde i verkligheten. En otäck, en rolig och en mer intim.

Dröm 1
Någon gång varje år återkommer den här mardrömmen. Den utspelar sig i mitt barndomshem och den är läskig. Jag får skylla på min bror som tillät mig att se skräckfilmer som Motorsågsmassakern, Alla helgons blodiga natt och Stilla natt blodiga natt när jag var 8-9 år. Sedan dess har jag fått dras med de här återkommande mardrömmarna. Fast jag har på senare år slutat kolla under sängen när jag lägger mig. I alla fall oftast.

Drömmen som återkommer handlar om att jag går ner i källaren för att hämta något. Väl där så slocknar ljuset, konstiga ljud börjar låta och jag blir förstås vettskrämd. På väg uppför källartrappan så slutar det alltid med att en arm sträcks ut mellan trappstegen och tar tag i min fot. Då brukar jag hoppa till i sömnen och vakna med hög puls. Inga undantag i natt. Men det är alltid skönt att vakna och inse att man drömt.

Dröm 2
Här befann jag mig på en loppis. Självklart letade jag direkt upp vinylskivorna. I verkliga livet så finns det en riktigt bra loppis i Kungälv med skivor men alltid så hinner någon före mig och tar allt bra. Så var det till en början i den här drömmen också men helt plötsligt uppstod två skivbackar ur intet. I dem så håvade jag upp den ena godbiten efter den andra. Det slutade med att jag hittade alla Sub Pops singlar som låg längst bak i en backen. Antagligen bara för att jag läst om Sub Pop innan jag somnade. Lyckan kändes så total när jag hittade alla dessa godbitar. Särskilt som det inte hänt i verkliga livet på flera år. Glädjen fanns till och med kvar när jag vaknade till.

Dröm 3
Jag vet inte var jag befann mig, vad jag gjorde och hur det kunde ske men helt plötsligt så gick Madonna förbi i drömmen. Jag finner henne väldigt attraktiv i drömmen och för den delen i verkliga livet också. Pulsen höjs och hon stannar till vid mig. Jag blir som en liten skolpojke. Hon leker med mig, snarare driver med mig, en stund och frågar till sist om jag vill ha en puss. Det är klart att jag vill. Sen när vi pussas så släpper hon inte taget och inte jag heller och plötsligt så är det mer kyssar än pussar. Du är ju bra på det här, säger hon och frågar om jag vill följa med henne hem. Då händer det jävligaste av allt. Jag vaknar. Jag försöker panikartat somna om igen men det går förstås inte. En grym besvikelse infinner sig. Men nu i efterhand är jag glad över att ändå fått känna Madonnas läppar. De var goda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka grejer!

Tänk om nästa dröm blir att Madonna står i string vid din sängkant och gör sönder en massa subpopvinyler..med en "vrålande" motorsåg.
Allt i ett liksom. Klassas som mardröm kanske..Men sicket spännande nattliv du lever.
Grattis!