söndag, september 23, 2007

Veckans 3 bästa låtar

Iron & Wine - The boy with the coin
Sam Beam har hittat något alldelses eget i den annars redan fulla genren män med gitarr och skägg. På nya skivan låter det mer psykedeliskt vilket passar honom bra. På den här låten bygger han upp mystiskt stämmning som jag verkligen gillar. Lyriken tillför ytterligare till mystiken i rakt nedstigande led från andra sydstatsförfattare.

Jim White - Diamonds to coal
En som kanske ändå bättre förvaltar sydstatsstämmningen är Jim White. På nya skivan, Transnormal skiperoo är han mer traditionell än tidigare. Det passar mig utmärkt för det är då han är som bäst. Skivan kan nog bli min bästa kompis i höst.

Tied & Tickled Trio - You said tomorrow yesterday
Jag kommer ihåg att jag lyssnade på gruppen Labradford före en seriepremiär för ett tiotal år sedan. En premiär som vi sedan förlorade med 4-1. Tied & Tickled Trio har en hel del musikaliska likheter med Labradford. Eftersom jag inte spelar fotboll längre så kan jag njuta av detta utan att vara skrockfull. Jag förstår också att vi inte vann efter jag lyssnat på sån här musik. Instrumentala låtar som verkligen får mig att tänka på livet och som gör mig tämligen modlös (fast på ett ganska skönt sätt).

Inga kommentarer: