tisdag, september 11, 2007



Per Johansson - Göteborg i päls

När man jobbar på bibliotek så har man böcker framför sig mest hela dagarna. En dag flimrade den här boken förbi. Kul att läsa något som utspelar sig i Göteborg, tänkte jag och lånade hem den. På baksidan stod det också att så här: "Finns det någon New York känsla i Göteborg så är det här". Ett citat som också kändes lovande på något sätt.

Det visar sig sen att boken är en bagatellartad historia om en kille som jobbar som diskare. Boken är faktiskt så lättviktig att jag nu några veckor efter jag läst den har svårt att säga vad den handlade om eller vad den gav mig. New York känslan lyser verkligen med sin frånvaro. Det finns snarare ingen känsla alls.

Den lilla behållningen som ändå finns är väl att man får en liten inblick i hur det funkar att jobba på restaurang. Den hierarkiska värld som råder där och hur diskaren hamnar längst ner. Författaren form med korta kapitel fungerar också bra. Jag gillar det upplägget i romaner. Annars flyter texten alltför ofta ut i ett banalt kroglivsbeskrivande och även en hel del existentiella funderingar som inte håller måttet stör mig.

Detta är författarens första bok. Han blev till och med nominerad till debutantpriset i Borås Tidning för denna bok. Något som kanske säger mer om svenska debutanter än bokens kvalitet.

Inga kommentarer: