torsdag, september 27, 2007



42 av 1001 album

Jacques Brel - Olympia 64

Belgaren Brel har en glöd och intensitet för många. För mig är den tyvärr alltför teatralisk. Det är för stora känslor och framförallt tycker jag det är en högtravande dramatik som inte berör mig. Kanske är det beroende på att jag inte kan franska. Hans texter når mig därför inte. Istället blir det cabaret, rödvin och Carl-Johan Vallgren över allting. Vilket betyder att jag inte gillar det.

När jag sett på klipp från gamla konserter så förstår jag mer hur publiken eldades upp och blev fanatiska. Han har en dragningskraft och ett uttryck som är speciellt. Jag vill därför inte helt dissa en artist som verkligen har en lidelse. Det är bara det att jag och Brel inte delar uppfattning om hur man uttrycker sin lidelse.

Betyg: G

Favorit: Amsterdam

Inga kommentarer: