onsdag, april 04, 2007

Jacqueline Winspear - Maisie Dobbs

Att säga att en bok är trist bär emot men det är faktiskt svårt att hitta något bättre ord för Maisie Dobbs. Vill man vara lite snällare kan man istället säga att boken nog riktar sig till en annan målgrupp än män i 35-årsåldern.

Boken utspelar sig i London 1929 men återblickarna är många. Dobbs som växer upp under enkla former i London tillsammans med sin pappa. För att få det att gå ihop börjar hon jobba som tjänsteflicka i ett överklass hem. Väl där utmärker sig Dobbs med sitt flit och hennes tjuvläsning av familjens böcker blir början till en riktig klassresa. Det blir nämligen så att familjen tar sig an Maisie och ser till att hon får en privatlärare, Mr Blanche, och det slutar med att hon har en universitetsutbildning. Denne Maurice Blanche har en detektivbyrå som Dobbs får börja på när hon är klar med studierna. Boken tar sin början när Blanche gått i pension och Maisie Dobbs får sitt första uppdrag.

Parallellt med ramhandlingen så får man följa Dobbs genom sin uppväxt. Hur hon tar värvning som sjuksköterska under första världskriget, hur hon brottas med att inte riktigt höra hemma med det "fina" folket, hur hennes far och andra ser på henne när hon utbildar sig.

Det stora problemet med boken är att det finns inga fel och brister på Maisie Dobbs. Man får uppfattningen att hon är en perfekt människa. Hon går upp klockan 3 på morgonen för att läsa sina studieböcker. Sedan så jobbar hon hela dagen som tjänsteflicka. Hon säger inte ett ont ord till någon. Senare i livet får hon närmast synska kunskaper. Som detektiv använder hon sig av sina kunskaper att känna hur folk tänker och hur de kommer att agera. Det är mer än vad jag klarar av. Jag är allergisk mot böcker som dras mot det övernaturliga.

Jag läser sällan deckare, Maisie Dobbs kan väl ändå kallas deckare, men då jag väl gör det så är det sällan jag verkligen gillar det. Det som ändå inte går att komma ifrån är att man vill veta hur det går. I den här boken byggs det inte upp någon direkt spänning men man vill ändå veta hur det slutar. Det var enbart därför jag läste ut boken för annars gav den mig ingenting.

Ps.
Om någon undrar varför jag valde boken så ingår den i ett skönlitteratur-projekt på jobbet.

Inga kommentarer: