måndag, april 09, 2007



31 av 1001 album

Ray Charles - Modern sounds in Country and Western music

När jag köpte den här skivan för ett antal år sedan hade jag stora förväntningar. Jag hade läst mycket om den och de skulle vara en av countrymusikens viktigaste skivor. Den skulle vara gränsöverskridande då den store soulartisten Ray Charles tog sig an de vitas countrymusik.

Tyvärr så är det här inte alls så här jag vill ha min country. Jag vill ha den avskalad och direkt och med en sångare som behärskar att leverera enkla texter med trovärdighet. Det är egentligen inga större fel på Rays röst. Värre är det med det storband som bräker på i bakgrunden. Stråkar kan fungera till countrymusik men den här typen av jazz storband gör det definitivt inte, tycker jag.

Att skivan inte får lägsta betyg beror ändå på låtarna. Det går inte att misslyckats helt när man spelar dessa countryklassiker. Bland annat tre Hank Williams låtar.

Betyg: GG

Favorit: I can't stop loving you

Inga kommentarer: