fredag, mars 30, 2007

Vad gör man när man jobbar på bibliotek, del 2

Inköp av böcker och andra media

Ett stimulerande jobb är förstås att vara delaktig i de inköp som görs. Det gäller att försöka erbjuda kungälvsborna dels vad de vill och framförallt det de inte visste att de ville ha.

Eftersom vi som bibliotek har ambitionen att nå alla människor som bor i Kungälv så förstår ni att vi måste ha en enorm bredd i utbudet. Samtidigt så ska vi tänka kvalite och efterfrågan. Dessa och ytterligare faktorer ligger till grund till vad vi sedan verkligen köper. I bakhuvudet finns ju också att det är skattebetalarnas pengar vi köper in böcker för.

Varannan vecka har vi bokmöte. Där går vi igenom "listan" med nysläppta böcker och annat. Vi bibliotekarier har olika ansvarsområden och bevakar därmed olika målgrupper. Skönlitteratur, facklitteratur, barnböcker, unga-vuxna, musik, film, talböcker, böcker på andra språk och tv-spel är exempel på olika områden. Mer om dessa specialområden i en senare del av denna serie.

Långt ifrån allt bestäms under bokmötet men det är ett bra tillfälle att diskutera kring våra inköp. Mycket köps in direkt av den ansvarige bibliotekarien på annat håll. Jag köper t.ex. in det mesta av musiken via Internet. Vi går även till bokhandlen när vi vill ha böcker snabbare. Det gäller att kunna erbjuda låntagarna nya böcker snabbt och då funkar det bäst att köpa via olika bokhandlar på.

Ständigt finns frågan om vad som är viktigast. Är det kvalitet eller antalet utlån. För var biblioteken väldigt restriktiva med riktigt kommersiella böcker. Så är det inte idag men visst så kan man känna ett visst motstånd mot det mest glättiga. Särskilt som man vet att det är en trend som snart går över och att vi då står med böcker som ingen vill ha längre. Detta gäller extra mycket musikinköpen. Det lämnas in många förslag på inköp på exempelvis artister som varit med i programmet Idol. Vissa av dessa artister kan man nästan på förväg säga att de är dagssländor. Ska man då ge låntagaren svaret, nej, tyvärr vi tycker inte att Idol-Markus är bra nog att köpas in eller ska vi köpa den och få ett antal utlån innan den blir en hyllvärmare.

För att kunna köpa in rätt så gäller det förstås att hänga med vad som händer. Läsa mycket recensioner, hänga med i debatten, se vad som händer på scenerna och kolla in sajter på nätet. Det gäller helt enkelt att vara uppdaterad.

Inga kommentarer: