onsdag, mars 14, 2007

29 av 1001 skivor

Jimmy Smith - Back at the chicken shack

Jazz utgiven på Blue note 1960. Snyggt skivomslag som vanligt. Allt är upplagt för en härlig jazzstund. Så blir det inte. Vad är då felet? Hammondorgel, det är felet. Det känns mer som man tittar på hockeyslutspelet på tv än att man sitter i sin favoritfåtölj och lyssnar på en bra skiva. Det blir lyssningsbart i ett par låtar då saxofonisten Stanley Turrentine tar över huvudrollen men sedan kommer det alltid något parti där orgeln kommer in och förstör.

Jag brukar alltid köpa Blue note vinyler när jag hittar det i någon affär. Det är svårt att motstå den alltid så snygga konvoluten. Hittar jag den här på vinyl så köper jag den enbart för omslagets och Blue note-samlandets skull. Jag tror nämligen inte att jag kommer spela den här plattan mer i hela mitt liv.

Betyg: G
Favoritlåt: Minor chant

Inga kommentarer: