tisdag, mars 06, 2007

United 93

Man är inte speciellt sugen på att sätta sig i ett flygplan efter att ha sett denna film. Filmen handlar om det "fjärde flygplanet" den 11 september. Det var det som skulle flygit in i Vita huset men som inte nådde fram och istället kraschade på en kulle.

Anledningen till att planet inte nådde fram var att passagerarna tog saken i egna händer och försökte övermannarna kaparna. De lyckades nästan. Samtidigt får man följa hur det gick till på de olika kontrolltornen som kontroller flygtrafiken över USA den 11 september. Ingen verkar riktig förstå vad som händer och förvirringen är stundtals stor. Jag måste säga att jag har viss förstålse för det. Även om det alltid funnits terroristhot så måste det varit omöjligt att förstå vad som verkligen skedde. Innan den här dagen var det närmare 20 år sedan ett flygplan kapades i USA.

Filmen är kusligt men otroligt skickligt uppbyggd. Trots att man i stora drag vet vad som ska hända så infinner sig spänningen från första filmrutan. Det är extra skönt att det inte finns några speciellt kända skådespelaren i rollistan så filmen får den dokumentärkaraktär den behöver.

Efter filmen märkte jag att jag var helt spänd i kroppen. Jag tror att jag suttit så under hela filmen. Det var till och med svårt att gå och lägga sig. Filmen hade verkligen tagit sig in i min kropp både fysiskt och psykiskt.

Inga kommentarer: