måndag, december 25, 2006

Veckans 3 bästa låtar

James Brown - Forever suffering
Ett givet val när en legend gått ur tiden. James Brown, som dog 73 år gammal igår, har gjort mycket fantastisk soulmusik. När det går över till funk är det inget för mig men när han är som bäst i sådana här lunga soullåtar lyckas han verkligen övertyga mig att han var The Godfather of Soul. Lidandet, som det sjungs om i den här låten, är väl också extra aktuellt såhär i jultider. Tänk bara hur många som inte har det så bra som man förväntas ha de här dagarna. En extra tanke går till mannen som satt utanför Ica Hjertberg i Lidköping dagen före julafton och drack burköl i sin ensamhet klockan åtta på kvällen.

Wire - Ex lion tamer
Årets upptäckt av ett gammalt band är helt klart Wire. I julklapp fick jag också äntligen skivan Pink flag. Jag vet inte riktigt hur det gått till att Wire har passerat i stort sett obemäkt förbi i hela mitt liv. Visst har man kännt till namnet och kanske hört någon låt men annars inte mycket mer. Hursomhelst så går jag verkligen igång på deras aviga men samtidigt medryckande punk.

Sonic Youth - Reena
Lite i skymundan släppte Sonic Youth ett riktigt bra album i somras. Rather ripped innehåller deras mest direkta låtar på länge. Kim Gordon håller helt klart stilen som sångerska. En av de tuffaste kvinnorna i musikhistorien. Nu väntar vi med stor spänning på Lee Renaldos singer-songwriter album som ska komma nästa år. Kan bli hur bra som helst.

Inga kommentarer: