söndag, december 17, 2006

18 av 1001 skivor

Sarah Vaughan - At Mister Kelly's

När det gäller jazz finns det en tunn gräns för vad som fungerar och inte fungerar i mina öron. Ni som följer min listning av album såg att Billie Holiday fick högsta betyg nyligen. Sarah Vaughan får faktiskt det motsatta trots att det egentligen inte är så stor skillnad på skivorna. Visserligen är den här skivan inspelad live men annars är det klassisk kvinnlig vokaljazz.

Det som saknas här är svärtan och/eller engergin. Det som finns istället är en frustrerande skicklighet och ett typ av jazzspel som jag inte gillar. Det var såhär man trodde att all jazz lät före man visste att det fanns mer. Känslan som lockas fram hos mig är att jag fortfarande är hårdrockare och hatar allt som inte har gitarrer. Så är det förstås inte men den här sortens jazz är verkligen inte min bag.

Betyg: G
Favorit. September in the rain

Inga kommentarer: