lördag, december 30, 2006

ÅRETS BÄSTA SKIVOR

1. Arctic Monkeys - Whatever people say I am, that's what I'm not
Jag trodde aldrig att jag skulle kunna gilla pop/rock från några 20-åriga brittiska ynglingar så här mycket fortfarande.

2. Solomon Burke - Nashville
Den gamle soullegenden har nu släppt tre fantastiska skivor under de senaste åren. Årets platta hade klara influenser från den klassiska countrymusiken.

3. Eldkvarn - Kärlekens låga
Pluras röst är i högform på denna inspelning. Texterna blir ändå bättre då.

4. Silver Jews - Tanglewood numbers
De gamla hjältarna släppte en rejält ojämn skiva. Höjdpunkterna är dock så många att skivan ändå hamnar högt upp på årets lista.

5. Babar Luck - Care in the community
Brittisk pakistanier som blandar stilar hej vilt. Var min kompanjon under stora delar av sommaren.

6. Sonic Youth - Rather ripped
Jag blir aldrig besviken på detta band.

7. Primal Scream - Riot city blues
Undrar vad Bobby Gillespie tycker om att jag tycker hans musik passar utmärkt att ha i Mp3 spelaren när jag tränar. Han känns väl inte som en person som ger sig ut på en löprunda. Hursomhelst så gillar jag de flesta av bandets olika skepnader och den här klasssika rockskivan är just klassisk.

8. The Be Good Tanyas - Hello love
Kan ingen ta det här bandet till Göteborg.

9. Lambchop - Damaged
Vackert.

10. Morrissey - Ringleader of the tormentors
För You have killed me, The youngest was the most loved och I just want to see the boy happy.

Inga kommentarer: