söndag, december 10, 2006

16 av 1001 skivor

Billie Holiday - Lady in satin

Jag hade fått för mig att den här Billie Holiday skivan skulle vara lite slätstruken. Tji fick jag för det här är bland det mest gastkramande jag hört. Hon sjunger musten ur varje litet ord och stavelse. Ur dessa till synes enkla texter får hon fram något som man sällan hör. En närhet och känsla som iallafall jag älskar. Av någon anledning trodde jag att stråkarna inte skulle passa in men det är ju precis den här typen av stråkar som jag älskar. Lite filmiskt svävande som bara förskönar ljudet utan att ta överhanden.

Att hon under tiden för dessa inspelningar hade svåra heroinproblem gör hennes insats än mer heroisk. Jag har tidigare mest lyssnat på Billie Holidays tidiga inspelningar, vilka också är riktigt bra, men det här slår allt.

Betyg: GGGGG
Favorit: I'm a fool to want you

Inga kommentarer: