måndag, januari 08, 2007

Veckans 3 bästa låtar

Håkan Hellström - Gårdakvarnar och skit (live på Konserthuset med Göteborgs symfoniker)
Det är omöjligt att bortse från den här låten denna veckan. När låten byggs upp med hjälp av symfonikerna vet man inte riktigt hur man ska bete sig. Egentligen hade det enda rätta varit att ställt sig upp och skrikit "fy fan vad bra" när låten var slut.

Mountain Goats - Sometimes I still feel the bruise
I mitten av 90-talet åkte man land och rike runt för att kolla på John Darnielle. Det känns längre sedan på något sätt. Kanske för att det var före man hade Internet och fortfarande köpte sina skivor på Freak Scene i Stockholm. Sedan försvann Mountain Goats ut ur mitt lyssnande ganska länge men lyssnar på den här underbara covern på Trembling Blue Stars bästa låt så är man snart fast igen. Det passar bra eftersom de kommer och spelar på Pustervik i april. Vi ses där.

Walkabouts - The light will stay on
Ännu mer tillbakablickar. Konserten med Symfonikerna fick mig sugen på mer musik med stråkar. Ett givet val var då Tindersticks. De ledde mig dock vidare till Walkabouts genom duetten Travelling light mellan Stuart Staples och Carla Torgeson. Till slut hamnade jag sittande stum framför den här låten. Nu när jag skriver detta kommer jag på att både Walkabouts och Mountain Goats gjort klassiska spelningar på Underground. Jag brukar ha dåligt minne men när det gäller dessa spelningar så bor de stabilt någonstans i min hjärna.

Inga kommentarer: