onsdag, januari 03, 2007

3 av 1001 filmer

Smoke (1995)

En underbart långsam film där inga repliker är överflödiga. Allt utgår från en liten tobaksaffär på Manhattan. Ägaren, Auggie, och några människor i hans närhet hamnar av slumpen i några knepiga lägen men det är ändå alltid vardagen som skildras och är närvarande. Det händer mycket i den också. Det kan vara att försöka hitta mening i livet fast man förlorat sin hustru, det kan vara att vara övergiven av sin far och det kan vara att helt plötsligt få veta att man kanske har en 18-årig dotter.

Det är så skönt att se skådespelare som behärskar konsten att spela vardagliga människor. Jag är fullständigt allergisk mot filmer där skådespelarna inte behärskar sitt yrke utan spelar över som de står på en teaterscen.

Jag känner också stark sympati för Auggies hobby. Han tar varje dag klockan 8 på morgonen kort på samma korsning utanför sin affär. Det är något jag skulle tänka mig att göra också. Jag gillar sånt. Än så länge nöjer jag mig dock att ta kort på barnen på samma ställe varje gång de fyller år.

Manuset är skrivet av författaren Paul Auster. Jag är ingen hängiven Auster-fantast utan tycker att hans böcker kan vara lite jobbiga. Samtidigt är de alltid fascinerande för man glömmer dem aldrig. Jag skrev i inledningen att inga repliker är överflödiga i filmen och så är det också vilket betyder att Paul Auster gjort ett mycket bra jobb. Han ska självklart ha äran för detta men utan de skickliga skådespelarna så hade det inte funkat. Samma text med dåliga skådespelare hade kunnat bli långtråkig och krystad. Harvey Keitel, William Hurt och de andra i filmen passar perfekt för de roller de spelar

Gillar man filmer som utspelar sig i New York och som är pratiga tycker jag att man ska kolla in denna pärla.

Betyg: GGGGG

Inga kommentarer: