tisdag, december 18, 2012

Årets album 2012 plats 25

Bill Fay - Life Is People

Ett album med den här ljudbilden trodde jag dog ut någon gång i början av 70-talet. Men med Life Is People har den återuppstått vilket förstås är suveränt. Det låter varmt och nära. Pianot, stårkarna och rösten låter som om de spelas i vardagsrummet.

Jag har inte lyssnat något på Bill Fays plattor som gavs ut för 40-år sedan. De sägs vara bra. Men jag har haft fullt upp att lyssna på den här när jag känt för Bill Fay. Det finns ett gäng verkliga album på listan, där det närmast krävs att man lyssnar på hela i ett svep. Life Is People är verkligen ett av dessa album.

Att Bill Fay vid 70 års ålder har den röst han har måste närmast kallas ett mirakel. Om man ska jämnföra med andra åldersmän så känns Fays röst klart mer bevarad. Den är belevad men ändå klar och det känns som han sjunger helt naturligt utan minsta ansträngning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skamligt lågt placerad skiva. Blir det några julklappar till författaren, tro?

Lyssna även på "Be Not So Fearful" från hans självbetitlade debutalbum. Magi.

/Jamaren

Mattias sa...

Ska lyssna på tipset. Plats 25 är ju inte så illa så det blir några julklappar, hoppas jag.

/Hårfönen