måndag, december 10, 2012

Årets album 2012 plats 35


Baby Woodrose - Third Eye Surgery

Det bästa med utekvällar är att komma hem i natten och vara uppumpad över öronen med sug att lyssna på musik. Allra oftast blir det att jag sappar mellan låtar i timtals. Väldigt sällan finns tålamodet i det tillståndet att lyssna på en hel skiva i ett enda sträck. Det hände dock oväntat i höstas då hela denna Baby Woodrose skiva lyssnades igenom till stor njutning.

Det danska rockbandet har funnits i många år. För rätt så många år sedan agerade de öppningsband på Roskilde med den äran. Ändå började jag inte lyssna när jag kom hem. Det är något med danska band som satt stopp. I år har det äntligen blivit ändring på det.

På Third Eye Surgery går bandet in i en klart mer psykedelisk bana än tidigare. Garagerocken kan bara skymtas där bakom istället är det samtliga San Francisco band som spelade 1967, Brian Jonestown Massacre och faktiskt Monster Magnet jag kommer att tänka på när jag lyssnar. Med den skillnaden att Baby Woodrose når samma höjder som de två sistnämnda banden gjorde för många år sedan.

Inga kommentarer: