onsdag, december 05, 2012

Årets album 2012 plats 43


Redd Kross - Researching The Blues

Det jag fram till i år förknippade Redd Kross var färgglada kläder och ett band som flimrade förbi min radar under mitten av 90-talet. De hade några låtar med tydliga Beatles influenser som jag minns det. Det var okej låtar men inte så intressanta att jag lyssnade mer. Senaste skivan kom 1997.

Hela tiden har jag vetat att de är ett aktat band i powerpopkretsar. En genre som grundar sig i just Beatles melodier men som uppkom på 70-talet med Big Star, Cheap Trick och ett gäng band till. Det enda bandet som jag egentligen omfamnat i genren är några av The Posies plattor från början av 90-talet.

Nåväl, jag läste en recension om Researchin The Blues och lyssnade. Vid en första lyssning slogs jag av hur ösigt rockiga de första låtarna var. Inte så mycket pop där inte. Intrycket totalt blev att det var bättre än jag trodde men ändå lite enformigt.

Fast så kom jag på mig själv att nynna på låtar som jag hade hört någonstans. Vad var det för låtar egentligen? Jo, det var Redd Kross låtar. Det finns alltså riktigt bra melodier och refränger att hämta här. Den senaste tiden har skivan gått varm och frågan är om den inte hade hamnat längre upp på listan om det varit sommar och bilåkarväder.