måndag, december 03, 2012

Årets album 2012 plats 47


Spain - The Soul of Spain

För 17 år sedan släppte Spain sin debutskiva Blue Moods of Spain. En skiva jag gillade mycket. Även uppföljaren var okej. Sen såg jag dem på Jazzhuset och tappade intresset. Det var helt klart en av de sömnigaste konserterna jag varit på .Egentligen ska kanske inte ordet sömnig vara något skällsord när det nämns ihop med Spain. För musiken är lite åt det hållet. Man kan säga att konserten var trött och tråkig.

Nåväl, bandet släppte en tredje skiva 2001 som jag inte var intresserad av då. Av någon anledning lyssnade jag på den för första gången för ett par år sedan och upptäckte då att den var riktigt bra. I år släppte bandet sin fjärde skivan efter ett 11 års långt uppehåll.

Musiken är sig lik. Det är långsamma låtar med texter besatta av alla typer av kärlek. Vissa gånger när jag lyssnar så är det väldigt väldigt bra. Josh Hadens röst är precis det man behöver. Sen kan det finnas stunder då jag lyssnar då musiken inte ger så mycket utan låter just lite trött. En skiva för rätt sinnesstämning alltså.

Inga kommentarer: