söndag, december 16, 2012

Årets album 2012 plats 28


Goat - World Music

Det blir alltid lite konstigt att lyssna på en skiva, och ett band, för första gången när man bara läst en översvallande recension. Ofta har man ju hört band nämnas eller åtminstone lyssnat lite när något börjar hajpas. Goat hade jag faktiskt inte hört talas om före PM Jönssons recension i GP.

Vid en första lyssning så blev jag inte helt frälst. Från början var det egentligen bara den psykedliska covern på  Diarabi som jag gick igång på. Nu är det betydligt fler låtar men frälst är jag fortfarande inte. Men jag tycker det är riktigt bra.

När de blev klara för Roskildefestivalen nästa år så började jag lyssna mer och även kolla in klipp. Då märker man ganska snart att det här är ett band som inte är någon fluga för en höst. Det är musik som i flera fall är retro men mixen av stilar och framförallt skickligheten att skriva starka låtar höjer Goat.

Efter nästa fredags spelning på Storan får jag se om plats 28 är rätt för bandet.

Inga kommentarer: