tisdag, december 11, 2012

Årets album 2012 plats 32


Swans - The Seer

Antagligen det album jag lyssnat minst på av alla på hela topp 50-listan. The Seer innehåller verkligen inte musik som man bara sätter på sätter på sådär på en höft. Här gäller det istället att vara hundra procent taggad för att ta emot en rejäl musikalisk rensning och överkörning. I slutet av den två timmar långa skivan så tror jag mig känna någon sorts mindfullness. Inga faror hotar och hela kroppen är lugn.

Michael Gira har jag inte haft någon egentligen relation till genom åren. Hans musik har varit udda på ett sätt som inte riktigt tilltalat mig. Men med förra albumet My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky så ändrades bandets sound något och jag blev intresserad.

Jag tror inte jag lyssnat på The Seer i sin helhet mer än 5 gånger innan jag ligger i graven. Men de timmarna jag gjorde det kommer inte vara förgäves under jordelivet.

Inga kommentarer: