tisdag, december 04, 2012

Årets album 2012 plats 46


Bruce Springsteen - Wrecking Ball

Kvällen den 7 juli i år är oförglömlig. Bruce spelade i Roskilde i tre timmar och gav oss i publiken ett perfekt urval av låtar från sin katalog. Lika oförglömlig är inte skivan Wrecking Ball. Live funkade det bra men frågan är hur ofta jag kommer lyssan på skivan egentligen. Mest blir det nog för att påminna mig om den magiska kvällen framför orangea scenen.

Nu finns det ändå en handfull låtar på skivan som ska hyllas, annars hade inte skivan varit med på listan. Man hamnar inte här bara på grund av minnen. Titellåten Wrecking Ball och första singeln We Take Care Of Our Own håller mycket god klass. Båda är typiska The Boss låtar, så där ambivalenta att de både är arenavänliga och intima.

Men den stora låten på skivan är förstås Land of Hope And Dreams. En låt som han spelat live i många år. Nu blir den extra känslosam då det är Clarence Clemons sista insats med The E-Street Band. Riktigt bra låtar är närmast omöjliga att analysera (endast de skickligaste musikjournalisterna klarar det). Så jag ska inte försöka mig på att analysera Land of Hope And Dreams mer än att jag menar att det är en av Bruce Springsteens allra bästa låtar.

Inga kommentarer: