måndag, december 07, 2009

Årets album 2009 plats 47

Wilco - Wilco (the album)

Kanske har den här skivan det fulaste omslaget av alla på den här årsbästa listan. Men lägger man det åt sidan så finns det lite annat att hämta. Som vanligt, med mig och Wilco, så är det några spår på deras skivor sticker ut. På den här skivan är det One wing och You and I. Två låtar som har en nerv som hemsöker mig på rätt sätt. I One wing finns den lilla gitarrslingan och i You and I förgyller Feist med sin röst. Båda låtarna har också mycket bra texter av Jeff Tweedy.

I övrigt kan jag tycka att plattan faller lite i glömska. Visst, I'll fight, Solitaire och Country disappeared är bra låtar fast lite ospännande i längden. Vuxet och habilt är inga ord som klingar särskilt positivt i mina musiköron. Men det är lite grann där det hamnar.

4 kommentarer:

Unknown sa...

A humble request: kan du inte lägga in spotify länkar så sparar du några sekunder av läsarnas ovärderliga tid :-) ?

Unknown sa...

Han är rolig Letterman

Anonym sa...

Dra upp volymen och kom in i matchen!

Plats 47??? Ett hån...

"Gissa vem"

Mattias sa...

Jonas: Ska försöka komma ihåg att länka då.

Gissa vem: Jag har ju fortfarande inte fått den där grundläggande föreläsningen om Wilco i din soffa med en öl i varje hand ännu. Det skulle nog hjälpa:)Och jag vill då även se att man kan gråta, dansa eller allmänt leva ut till bandet.