lördag, december 19, 2009

Årets album 2009 plats 11

Wooden Shjips - Dos

Den låt som jag spelat allra mest och som gett mig starkast upplevelser under 2009 heter Start to dreaming och är med Wooden Shjips. Den kom på singel under slutet av 2008 och finns inte med på skivan Dos. Den låten är ensam helt klart mitt soundtrack för det gångna året. Jag har kunnat sitta och lyssna på den om och om igen som en sinnessjuk person. Vid alla sorters humör så låter den bäst. Det finns sjukt mycket i den låten som får mig att minnas. Den lär få ett eget kapitel i mina memoarer.

På Dos finns ingen låt i samma kaliber som Start to dreaming eftersom det är omöjligt. Men det finns fem fantastiska låter (det är bara fem låtar på skivan). Dos är bandets tredje skiva och de fortsätter med lätthet att vara det bästa psychedeliska bandet som spelar just nu. Jag har haft lyckan att se dem två gånger i år och det har varit underbart. Att det redan är klart att de kommer till Roskilde nästa år är klockrent.



2 kommentarer:

Magnus sa...

En av årets bästa plattor helt klart.

Fantastisk monotoni som gungar tungt i lurarna när man lyssnar en hel natt i sträck.

Roskilde nästa!

Mattias sa...

Ja, det lär bli grymt på Roskilde. Skönt att redan ha ett kalasband klart.