lördag, december 19, 2009

Årets album 2009 plats 13

Ian Brown - My way

Jag har varit lite småförtjust i de flesta av Ian Browns soloalbum. Årets skiva, My way, är jag mycket mer än fötjust i, det är den bästa brittiska skivan av det här slaget på många år. Jag blir otroligt sugen på att gå ut och leva rövare på stan och bara dansa natten lång direkt när första låten Steilfy kommer på. På hans föregående skivor har det alltid funnits svackor men här gör det inte det. Möjligtvis kunde cover på In the year 2525 skippats men annars så.

Plattan är ganska elektronisk och det hörs att han tagit influeser från hip-hop men fortfarande är det ett osvikligt Manchestersound som ekar genom låtarna. Och det finns ingen sångare som kommer i närheten av Ian Browns sätt att låta som om undergången är nära fast det samtidigt är ett dansgolv man vill åt. Lyssna bara på Just like you.


1 kommentar:

Anders sa...

Jag litar ju på ditt omdöme, Mattias (bortsett från fadäsen med Cohen dårå...) Så jag lyssnade nyss igenom albumet och gillade verkligen vad jag hörde. Tack för tipset!