fredag, december 18, 2009

Årets album 2009 plats 14

Leonard Cohen - Live in London

Det finns en enda anledning till att den här skivan inte hamnar topp 5. Anledningen är att liveformatet med publikjubel, mellansnack och bandpresentationer är lite jobbigt i längden. Ser man bara till musiken så är det för mig det bästa Leonard Cohen någonsing gjort. Lite beror det förstås på att jag såg precis samma spelning men också för att det är helt fenomenalt.

Även om jag gillar Cohens vanliga studioplattor mycket så har jag aldrig hört en så bra inramning som dessa musiker ger honom. Det verkar som Cohen tycker det också för han är i total högform. Att var över 70 och leverera så här bra är bara helt fantastiskt. Tillsammans med tjejerna i The Webb Sisters och Sharon Robinson bjuder den här skivan på årets absolut bästa användning av blandning av kvinnliga och manliga röster. Oerhört vackert är ett omdöme som kan användas i varje låt på den här skivan.

Låten nedan berör mig till tårar varenda gång. Texten och Sharon Robinson överjordiskt bra framförande är långt mer än tillräckligt för det. Jag är totalt frälst i den låten.



2 kommentarer:

Anders sa...

Kanske mitt favoritalbum i år. Åtminstone sett till antalet spelningar. Gillar man Cohen, får man en kavalkad av femstjärniga låtar ur hans katalog, framfört av en 74-årig gentleman i högform och musiker i världsklass och en kör som sjunger så vackert att man blir tårögd. Dessutom tar han tillbaka Hallelujah med besked, bara en sån sak!

PS. Borde vara topp-5;)

Mattias sa...

Håller med i allt det du skriver.

Man får var evigt tacksam att man fick se honom på Scandinavium. Jag trodde aldrig att det skulle vara så oerhört fantastiskt. Att lyckas förvandla en islada till något så intimt och vackert var artisteri på högsta nivå.

Så det är ju extra kul med en liveskiva som man nästan känner sig delaktig i, även om den är inspelad i London.