torsdag, december 17, 2009

Årets album 2009 plats 20

Alela Diane - To be still

Från första gången jag hörde Alela Dianes röst var jag fast. Kvinnliga vokalister med akustisk gitarr kan ibland vara svåra att särkilja. Precis som med Cat Power så kan man direkt höra att det är Diane som sjunger. Så ska det vara.

Ordet haunting kommer upp när jag lyssnar på skivan. Kollar man de svenska översättningarna av orden så passar väl varken spöklikt eller hemsökt ihop med musiken men jag håller ändå fast vid haunting. Eller kanske jag ska ändra till mysterious. För det är så musiken låter i mina öron. Den skapar känslor av det lite onaturliga slaget. Men musiken håller sig hela tiden på rätt sida om otäcka saker som natursvärmeri och annat hokus pokus. Det här är på riktigt.




>

Inga kommentarer: