fredag, december 18, 2009

Årets album 2009 plats 16

Nisse Hellberg - En modern man

OBS! Uppdatering. Den här skivan hamnade för långt ner på listan. Som tur var dök en lucka upp på denna plats, alldeles perfekt. Skivan som skulle hamnat här var inte riktigt så stark när jag lyssnade på den igen. Så den tog Nisses gamla plats. Nedan är min ursprungstext till En modern man. Nu efter spelningen på Nef så hör man skivan i ett annat ljus. Hästen sparkar hela tiden liksom.

Det här är verkligen bruksmusik som ska upplevas live. Inte för att det är dåligt på skiva men live höjer det sig flera nivåer. Då piskar Nisse tillsammans med sina mannar i bandet upp en sjuhelsikes fest. Ser man till spelningen på Nefretiti igår så skulle skivan hamna högre upp på listan.

På stereon hemmavis så blir det inte riktigt lika kul. Självklart svänger det som en häst sparkar i vissa låtar men det blir också väl mycket svensktoppen i sina stunder. Så gammal varken är jag eller vill jag känna mig. Fast jag tror inte den otroligt coola instrumentallåten Ocean boy skulle kommit in på svensktoppen.

Inga kommentarer: