fredag, januari 02, 2009

Tiden räcker inte till för att göra tråkiga saker

Jag kan ibland känna mig smått patetisk när jag tänker på vad jag gör. Men det går över snabbt. Mitt liv är ju familjen, musiken, böckerna, en hygglig dos fysisk motion, spelningarna och resorna. Det är ju de sakerna jag älskar mest av allt varför ska jag då inte lägga all min tid där. 2009 är någon dag gammalt och det känns redan som det kommer bli ett fint år.

Det känns underbart att redan nu ha sex konserter inbokade under januari och februari. Det är ett tempo som är lagom. Senare under året ser jag redan nu fram emot Roskilde och Way out west. Annars hoppas man förstås på att upptäcka en massa både ny och gammal musik. Det är inte något man behöver vara orolig för. Det brukar alltid lösa sig.

Resa måste man också göra. Glasgow är bokat, Dublin är på g och husbyte i sommar vore guld. Halva nöjet är ju att resor att se fram emot. Kolla information på internet, bläddra i reseböcker och läsa romaner som utspelar sig dit man ska åka. Frågan är om det finns någon roman som utspelar sig på Hovfjället? Jag kanske ska ta och skriva en så får resten av familjen ge sig ut i backarna. Passerar termometen minus 5 så blir det så. Vad ska man då ute och göra.

Annars hoppas man att livet flyter på ungefär som nu. Några saker man kan önska är dock att folk får vara friska, alla blir lite vänligare mot varandra, jobbet ger några mer aha-upplevelser, det dyker upp lite mer tid för läsning, man kan gå ut utan att vara trött dagen efter, GP sparkar hela nöjeskåren, Ella börjar spela fotboll, mer tur i spel & dobbel och familjelycka åt alla.

Sen är klart att man hoppas att världen blir fredligare. Kanske borde man dra sitt strå till stacken på ett mer aktivt sätt. Jobba ideellt, skänka mer pengar eller vad som helst. Av erfarenhet vet jag att det inte kommer att bli så. Jag försöker vara trevlig mot alla jag möter, jag köper Faktum, vi har ett faderbarn och jag debatterar emot alla som har rasistiska åsikter. Det är dit jag kommer. Vilket bevisas med att min hjärna redan redan nu, tre veckor innan Eldkvarnspelningen, mest används till att fundera över vilka låtar som kommer spelas, var vi ska ta fördrinken, vart vi ska gå efteråt och när nästa tillfälle blir att se bandet.

Chuck Berry visste bäst redan 1956:

Sometimes I will, then again I think I won't
Sometimes I will, then again I think I won't
Sometimes I do, then again I think I don't

Well I looked at my watch, it was 9:21
We was at a rock'n'roll dance having nothing but fun
And we rolled, reelin' and a rockin'
We was reelin' and rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch, it was 9:32
There's nothing I'd rather do than dance with you
And we rolled, reelin' and a rockin'
We was reelin' and rockin'
well till the break of dawn

Well I looked at my watch, it was 9:43
And everytime I spinned she spinned with me
And we reeled, reelin' and rockin'
We was reelin' and a rockin'Rollin' till the break of dawn
Well I looked at my watch, it was 9:54
I said, " Dance ballerina girl, go go go!"
And we rolled, reelin' and a - rockin'
We was reelin' and a rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch, it was 10:05
Man, I didn't know if I was dead or alive
And I was rollin', reelin' and rockin'
We was reelin' and rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch, it was 10:26
But I'm gonna keep on dancing toll I get my kicks
And we reeled, reelin' and rockin'
We was reelin' and a rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch, it was 10:28
I gotta get my kicks before it get too late
And we reeled, reelin' and rockin'
We was reelin' and a rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch, it was 10:29
I had to hold her hand, she was still holding mine
As we reeled, reelin' and a rockin'
We was reelin' and a rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch and to my surprise
I was dancing with a woman that was twice my size
I was reelin', reelin' and rockin'I
was reelin' and a rockin'
Rollin' till the break of dawn

Well I looked at my watch and it was time to go
The bandleader said " We ain't playing no more "
And we was reelin', reelin' and a rockin'
We was reelin' and a rockin'
Well till the break of dawn

Inga kommentarer: