onsdag, februari 14, 2007

Veckans 3 bästa låtar

Malcolm Middleton - A brighter beat
Titelspåret från den tidigare Arab Strap medlemmens nya skiva är osannolikt svängig skotsk pop med vassa kanter. Middleton är en enkel textförfattare men han har det där extra som gör att man lyssnar. Man får i och för sig lyssna noga för den skotska accenten är inte helt lätt. Nästan alla hans låttitlar har underbara namn så man gillar dem redan från början. Årets bästa skiva hittills.

John Mellencamp - Someday
Genom åren har Mellencamp alltid befunnit sig i Springsteens skugga. De båda har ungefär samma uramerikanska ursprung men Springsteen har mångfalden och förmågan att skriva starkare låtar. Att lyssna på en hel Mellencamp platta brukar inte hålla. Den nya Freedom's road är inget undantag. Som alltid finns det dock några riktigt bra låtar. Öppningsspåret Someday är sådandär härlig bilåkarmusik som gör att man att man aldrig vill nå fram till målet.

John Lennon - Nobody told me
Jag har just läst en bok om Lennon. Han har alltid fascinerat mig på något sätt. Det började säket med min besatthet av rockmusiker som dött tidigt och onaturligt. Å andra sidan är det omöjligt att inte gilla Lennon om man gillar pop- och rockmusik. Hans soloplattor är inte helgjutna men det finns en uppsjö låtar som jag aldrig tröttnar på. Just nu är det Nobody told me som spelas mest. En låt som gör mig glad. Det behövs ibland.

Inga kommentarer: