torsdag, februari 08, 2007

Efter att ha sett ett program om Sverigedemokraterna på Tv4 igår kväll kände jag mig fysiskt illamående. Vilka otäcka människor. Den brist på kunskap och empati som visades var fruktansvärd. Ändå hemskare är det att de fick så många röster i senaste valet. Det allra allra mest skrämande är att det är fler än de som röstade på dem som till viss del håller med om deras åsikter.

Den cyniska inställning man hör, tyvärr också bland närstående, att skylla saker som händer i samhället på invandrare. Det som stör mig mest är kanske inte själva åsikten utan tonläget man säger det på. Det finns ofta en sådan nerväderande ton att jag blir alldeles mållös. Jag blir så ledsen när någon t.ex. säger så här "på mitt jobb har vi haft en invandrare som praktikant" och i nästa mening säger att "hon var inte speciellt omtyckt". Hur kan man säga så. Visst, den enskilda personen kanske varken var omtyckt eller duktigt men att skylla det på gruppen invandrare istället för den enskilda personen, som alltid görs i sådana här fall, är otäckt.

Jag har inga belägg eller kunskaper att säga att Sveriges invandrarpolitik fungerar perfekt. Det finns säkert saker som kan göras bättre. Men det grundläggande och avgörande är och måste vara att Sverige ska vara ett öppet land för alla. Alla som såg på programmet om Sverigedemokraterna igår måste se vilka pellejönsar det är som står för de rasistiska åsikterna.

Jag håller stenhårt på Sverige när det spelas fotboll men jag inser samtidigt att en människa är värd lika mycket vilket land han eller hon kommer ifrån.

Inga kommentarer: