fredag, februari 09, 2007

Att skriva krönikor är inte så lätt som det kan verka. De som jag följer regelbundet, Andres Lokko, Mats Olsson och Lasse Anrell håller alla hög standard. Men även bland dessa proffs märks det tydligt när de inte får till det. Krönikaformatet avslöjar direkt och obarmhärtigt om texten är slarvigt skriven. Av de tre jag nämnde ovan är det just nu Lasse Anrell som verkar mest sugen på att skriva. Både Lokko och Olsson har för tillfället slut på ämnen känns det som. Det är mycket upprepningar från deras sida.

Allra bästa krönikör är ändå Henrik Rydström i Offside. Nu har han fördelen att han inte behöver skriva varje vecka utan endast sex gånger per år. Rydström spelar fotboll i Kalmar FF och hans krönikor handlar oftast om hur det är att vara med i ett lag. Nästan varje gång efter jag läst hans krönika blir jag sugen på att sitta i omklädningsrummet på Lockörn igen. Tänk hur mycket tid man lade där under tio års tid. Ibland undrar man om det var värt det men när Rydström lyckas frambringa gamla minnen så inser man att det var en härlig tid som lämnat oförglömliga spår efter sig.

Hm, det känns farligt att redan vara så nostalgisk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan avslöja att nämnde Henrik minsann är från Ronneby och gick samma klass (eller parallellklass) som min fru!