tisdag, december 21, 2010

Årets album 2010 plats 7

Furious - Wreck The Hoose Juice

Som vanligt så har rockabilly-musik varit en viktig del av livet under året. Och som som vanligt så är det musik gjord mellan 1954-1958, med ytterst få undantag, som gäller. Det var då som rockabillymusikerna spelade för livet.

Inför höstens londonresa så dök en mp3 fil med bandet Furious upp på en klubbs hemsida. Låten var Hang your head och den var makalöst bra. Jag vet att det finns massa obskyr gammal rockabilly jag inte hört så jag blev glad över upptäckten. Tanken att det var ett nutida engelskt band som spelade kändes inte möjlig. Så när det visade sig att så var fallet så var chocken så stor att jag fick sätta mig ner. När jag ytterligare senare fick se att de spelat i London veckan innan vi åkte dit så fick jag bädda ner mig och gråta lite.

Wreck The Hoose Juice visade sig inte bara innehålla en kanonlåt, även om Hang Your Head fortfarande rankas som etta, utan det är ett svängigt album rakt igenom. Något som är väldigt ovanligt inom rockabillyn. Furious låter som om tideräkningen stannade 1955 samtidigt som bandet kuskade runt i sydstaterna tillsammans med Johnny Burnette Trio.

Inga kommentarer: