tisdag, december 14, 2010

Årets album 2010 plats 28

Bonnie Prince Billy & The Cairo Gang - The Wonder Show Of The World

Från det att Will Oldham tagit fotot på Slint-skivan Spiderland, som kom 1991, och fram till 1997 var han en stor idol. Jag tror jag äger allt han gjorde under denna tid, singlar, samlingsalbum, vanliga album och allt däremellan. Sedan slog han igenom med I see a darkness 1999. Lite efter det så tappade jag intresset mer och mer. Kanske mest beroende på Oldhams produktivitet, man orkade inte med allt.

I år har jag åter tagit upp lyssnandet på den här mannen igen. Skivan tillsammans med The Cairo Gang är i mångt och mycket väldigt bra och jag minns skälet varför jag åkte till London och såg honom 1995. Will Oldham låter rösten verkligen ta plats numera. Han skäms inte för att han egentligen har en väldigt bra röst. Tillsammans med de akustiska instrumenten så låter det intimt och texterna är Oldhamskt dråpliga, sorgliga och roliga på en och samma gång.

Inga kommentarer: