tisdag, december 21, 2010

Årets album 2010 plats 6

Will Kimbrough - Wings

I februari 2009 såg jag Will Kimbrough öppna för Rodney Crowell på Storan i Gbg. Kimbrough imponerade stort med ett fantastiskt fint gitarrspel, bra texter och en träffande röst. När jag sedan med stor aptit kollade upp hans skivor så var ingen lika bra som det jag hade hört live. Det var okej men inte så mycket mer. I år kom revanschen på skiva. Och där finns även många av låtarna han spelade då.

Wings är ett tidlöst singer-songwriter album. Låtarna står i centrum. Det finns inga attityder, försök till coolhet eller andra ansatser till att vara något det inte är. Wings innehåller bara ren och pur musik som åtminstone får mig att må mycket bra.

Att skriva låtar om sina familjemedlemmar slutar allt som oftast inte så bra. Det finns några undantag som exempelvis en av världens vackraste låtar, Bluebird av Jim White. Nu sällar sig Will Kimbrough till skaran som lyckas. Han lyckas till och med få in hela familjen i låten. Titeln på låten är Three Angels och jag har anammat den som min egen låt till min familj.

Inga kommentarer: